Jan Havik


Oprechte marketing. Bestaat dat?

 

De straat waar ik ben opgegroeid was er een met Lamborghini’s op de opritten. De marketingbusiness spatte er vanaf. Niet mijn straatje kan ik je zeggen, vanuit een links gezin in een rechts dorp.

 

Mijn studie Literatuurwetenschap bleek, enorm onverwacht, geen vacaturekanon. Daar startte het slingerpad, van garagist die Citroëns restaureerde, via docent Frans, naar de stoel van Copywriter. Ergens was het ook niet zo vreemd dat ik voor die studie heb gekozen. Taal was zeg maar echt mijn ding. Ik heb een passie voor verhalen, voor het schrijven en beleven van verhalen. Nadenken over interessante zinsconstructies, daarmee open de wereld instappen en verbanden leggen. Eén goed verhaal is sterker dan 30 vijanden.

 

"Eén goed verhaal is sterker dan 30 vijanden."


Met mijn liefde voor taal stapte ik als beginnend tekstschrijver per ongeluk de wereld van de marketing in. Enigszins naïef, maar er werd simpelweg om een goede creatieve tekstschrijver gevraagd.


Mijn drive was het verhaal van het bedrijf vertellen. Als empathisch schrijver op papier krijgen wat het product de mensen kan brengen. De taal van de ondernemer mij eigen maken. Onderzoeken wat de eigenheid van het product is. Wie de doelgroep is en aanvoelen waar zij naar op zoek zijn en dat op papier krijgen. En op een dag besefte ik: “Dit is marketing!” Geloven in een product en met volledige integriteit, binnen een nauwe samenwerking met de opdrachtgever, dit verhaal vertellen.

 

Mijn werk nu als copywriter is qua tijd 90% onderzoeken en 10% schrijven. Het geheel is een creatief proces. Van mensen ontmoeten, onderzoek doen, tot de laatste zin schrijven. Elke klus leeft in een eigen wereld, met een eigen jargon en eigen gebruiken. Dat maakt mijn vak zo interessant en avontuurlijk.

 

"Als tekstschrijver groot worden en tegelijkertijd verdwijnen. Dat is mijn droom."


Ik wil met een blijvende, weldenkende naïviteit mijn werk doen. De wereld van de ondernemers binnenwandelen en als copywriter menen wat ik schrijf. Want ja. Oprechte marketing bestaat. Zolang je je weet te verbinden met het verhaal van de ondernemer. Door me, zonder oordeel, te verbinden met het verhaal van de producent, het product en de consument, kan ik met een mooi, kwalitatief hoogwaardig en gedegen verhaal komen. Een verhaal dat mensen enthousiast en nieuwsgierig maakt. Hierin wil ik als tekstschrijver groter worden, en tegelijkertijd verdwijnen. Dat is mijn droom. 


Tekstcredits: Wendy Wanders